Stații de încărcare electrică pentru autoturismele cu o putere minimă de 400 kW vor fi instalate cel puțin la fiecare 60 km de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T până în 2026, puterea rețelei crescând la 600 kW până în 2028, potrivit unor noi norme adoptate de Parlamentul European.
Pentru camioane și autobuze, vor trebui instalate până în 2028 stații de reîncărcare la fiecare 120 km, de-a lungul a jumătate dintre drumurile principale ale Uniunii Europene. Puterea rețelei va trebui să fie între 1400 kW și 2800 kW, în funcție de drum. Țările Uniunii trebuie să se asigure că de-a lungul rutelor centrale ale rețelei TEN-T se vor instala stații de realimentare cu hidrogen cel puțin la fiecare 200 km până în 2031.
În plus, utilizatorii vehiculelor care folosesc combustibili alternativi vor putea plăti cu ușurință la punctele de reîncărcare (cu carduri de plată sau dispozitive contactless și fără a necesita un abonament), în timp ce prețul va trebui să fie afișat pe kWh, pe kg sau pe minut/sesiune.
Comisia va crea până în 2027 o „bază de date” europeană care să cuprindă date privind combustibilii alternativi. Ea le va oferi consumatorilor informații referitoare la disponibilitate, timpul de așteptare sau prețul la diverse puncte de alimentare.
Combustibili maritimi mai ecologici
Eurodeputații au adoptat și noi norme pentru combustibilii maritimi mai ecologici. În timpul negocierilor cu Consiliul, s-au asigurat că navele vor trebui să reducă treptat emisiile de gaze cu efect de seră (GES) prin reducerea cantității de GES din energia pe care o folosesc (sub nivelul din 2020), cu 2% începând cu 2025 și până la 80% începând cu 2050.
Această dispoziție s-ar aplica navelor cu un tonaj brut de peste 5.000 t, responsabile în principiu pentru 90% din emisiile de CO2. Aceasta s-ar aplica și în cazul întregii energii folosite la bord în porturile Uniunii sau în cadrul călătoriilor dintre acestea, dar și unei proporții de 50% din energia folosită în călătoriile unde portul de plecare sau de sosire este în afara Uniunii Europene sau în regiunile ultraperiferice ale Uniunii.
Pentru a reduce semnificativ poluarea aerului în porturi, navele portcontainer și cele de pasageri vor fi obligate din 2030 să se racordeze la rețeaua electrică de la mal pentru a obține necesarul de energie electrică atunci când sunt amarate la chei în principalele porturi ale Uniunii Europene. Datorită eurodeputaților, noile norme introduc din 2034 și un obiectiv de 2% privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile. El se va aplica în cazul în care Comisia raportează că, în 2031, combustibilii de origine nebiologică din surse regenerabile (RFNBO) reprezintă mai puțin de 1% din mixul de combustibili.
Noile norme privind infrastructura pentru combustibili alternativi au fost adoptate cu 514 voturi pentru, 52 împotrivă și 74 abțineri, în timp ce noile norme privind combustibilii maritimi durabili au primit 555 voturi pentru, 48 împotrivă și 25 abțineri. Odată ce Consiliul aprobă cele două legi, normele privind infrastructura pentru combustibilii alternativi se vor aplica la șase luni de la intrarea lor în vigoare, iar normele privind combustibilii maritimi durabili se vor aplica de la 1 ianuarie 2025.
Reglementările fac parte din pachetul „Pregătiți pentru 55 în 2030”, planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030 comparativ cu nivelurile din 1990. Normele urmăresc decarbonizarea transporturilor, adică reducerea dependenței de combustibilii fosili în transporturi.