Aurel Vlaicu. Pionierul aviației a murit încercând să treacă munții. „Ne-a silit să-l căutăm tot mai sus, în înaltul cerului“

Acum 140 de ani, într-un sat transilvănean s-a născut Aurel Vlaicu, cel care a murit încercând să treacă în zbor Carpații, la frații săi. În satul în care s-a născut există un muzeu și casa memorială.
Statuia lui Aurel Vlaicu din satul care îi poartă numele FOTO Mariana Iancu
Statuia lui Aurel Vlaicu din satul care îi poartă numele FOTO Mariana Iancu

Aurel Vlaicu s-a născut la 19 noiembrie 1882 în satul Binținți, care astăzi îi poartă numele, din Transilvania, aflată sub stăpânire austro-ungară, într-o familie țărănească numeroasă.

Aurel Vlaicu, portret din casa memorială FOTO Casa memorială Aurel Vlaicu
Aurel Vlaicu, portret din casa memorială FOTO Casa memorială Aurel Vlaicu

După absolvirea şcolii primare din satul natal, s-a înscris la Liceul din Orăştie, iar după primii doi ani, s-a transferat la Liceul german din Sibiu unde a urmat clasele a VII-a şi a VIII-a, la finalul studiilor liceale obținând diploma de bacalaureat. A fost coleg cu viitorul mare poet Octavian Goga, în perioada 1900-1902. În 1902 a început să studieze ingineria mecanică la Budapesta și Munchen, cu mari sacrificii materiale, angajându-se ca practician într-o fabrică din Frankfurt pe Main, unde a construit un automobil ce a câștigat o cursă la Baden, conform informațiilor culese de la casa memorială din satul care îi poartă numele.

Aurel Vlaicu înaintea zborului de la Blaj FOTO Casa memorială Aurel Vlaicu
Aurel Vlaicu înaintea zborului de la Blaj FOTO Casa memorială Aurel Vlaicu

Planor proiectat pe islazul comunal

A renunțat însă la cariera în domeniul industrie auto și s-a întors în satul natal, hotărât să construiască un aparat de zbor. Cu fondurile obținute în urma subscripției publice inițiată de fostul său elev coleg de liceu, doctorul Romulus Boca, precum și a împrumutului obținut de tatăl său, Aurel Vlaicu a cumpărat materialele necesare pentru construirea unui aparat de zbor, conform „Istoriei Aviației Române“.

Primul succes, după o intensă muncă, l-a constituit ridicarea de la sol a planorului proiectat şi construit după planurile proprii, pe islazul satului natal, în anul 1909.